Budowa kampera – podłoga
Budowa kampera to nie lada wyzwanie. Nie tylko finansowe, ale także, a może w szczególności logistyczne. To niemalże tak wymagające przedsięwzięcie, jak budowa czy wykończenie domu. Trzeba tu pomyśleć o wszystkim i to zanim wbijemy przysłowiową łopatę. Jedną z bardziej istotnych kwestii jest podłoga.
Budowa podłogi – etapy
Podłoga to ważny element z kamperze. Szalenie istotne jest to, by była nie tylko „zdrowa” to znaczy bez rdzy, ale także by była odpowiednio zabezpieczona. Budowa podłogi w kamperze wymaga podzielenia na kilka etapów, które musicie zaplanować zanim zaczniecie izolację, o której pisałam tutaj.
Po pierwsze podłogę należy odpowiednio zabezpieczyć. Najważniejszą rzeczą jest usunięcie wszelkich ognisk rdzy z waszej podłogi. W tym celu nasz bus wizytował łącznie przez około 5 tygodni u blacharza i lakiernika. Wymieniliśmy progi, nadgnite nadkola przednie, jedno nadkole tylne i zabezpieczyliśmy inne lekko korodujące elementy. Na szczęście tych elementów nie było dużo. Następnie oczyściliśmy podłogę, odłuściliśmy i użyliśmy do zabezpieczenia wewnątrz sprayu antykorozyjnego.
Kolejnym etapem było wyłożenie maty butylowej na całości. Ona nie tylko wzmacnia konstrukcję, ale także działa antykorozyjnie.
Następnie rozrysowaliśmy wzmocnienia podłogi, konfronując je z zaplanowaną zabudową meblową. Ten etap jest bardzo istotny, ponieważ definuje nam miejsca do których będziemy mogli zamocować meble. Szkielet podłogi wykonaliśmy z kantówek drewnianych, wcześniej zabezpieczonych przy pomocy lakierobejcy. Montowaliśmy je na klej mamut.
Kolejnym krokiem było ułożenie między szkielet drewniany pianki kauczukowej w celu zaizolowania podłogi. Następną warstwę stanowiła pianka SPLen. Wierzchnią warstwę wykonaliśmy ze sklejki drewnianej, żeby wzmocnić i wyrównać powierzchnię podłogi. Ostatni etap zależy od materiału końcowego, który wybraliście na widoczną część podłogi do Waszego kampera.
Złota rada: Jeśli wykonaliście drewniany szkielet to po przykręceniu do niego sklejki odwzorujcie go na wierzchniej warstwie. Dzięki temu będziecie pamiętali gdzie dokładnie położone są wasze wzmocnienia.
Wykończenie podłogi – możliwości
Budowa kampera nie niestety jest zero jedynkowa. Istnieje wiele materiałów, których możecie użyć do wykończenia podłogi. Poniżej znajdziecie listę z plusami i minusami różnych rozwiązań. Podłoga kampera musi być trwała, wytrzymała, wodoodporna i najlepiej tania.
- Panele laminowane to dość częsty wybór do kamperów. Plusem jest na pewno cena, niewielka waga, oraz łatwość montażu. Panele nie są wodoodporne dlatego bardzo szybko mogą zacząć się wybrzuszać. Dodatkowo tył kampera pracuje, dlatego podłoga może „pływać” i rozchodzić się. Panele są mniej odporne na zarysowania i nie zawsze łatwo będzie utrzymać je w czystości. W zasadzie ich plusem jest tylko cena.
- Panele winylowe są droższe niż panele laminowane. Ich montaż wymaga większych umiejętności. Plusem paneli winylowych jest ich wodoodporność oraz niewielka waga. Minusem jest konieczność kupowania paneli na paczki, które nie pokrywają się z powierzchnią paki busa. Przez do znacznie przepłacamy. Spotkałam się też z opiniami użytkowników, którzy nie byli zadowoleni i często po 2-3 sezonach musieli wymieniać podłogę.
- Płyta OSB lub drewno wiem, że są kamperowcy którzy takie rozwiązania stosują, jednak dla mnie drewno jest trudne w utrzymaniu czystości oraz ciężkie. Ponieważ w kamperze liczy się każdy gram, lepiej ograniczyć ciężar podłogi. Dodatkowo powierzchnia płyty OSB czy surowego drewna nie jest przyjemna w dotyku, przynajmniej dla mnie.
- Wykładzina dywanowa ma swoje plusy do których zalicza się niska cena, łatwy montaż, szeroki wybór wzorów i kolorów. Miło jest też po niej chodzić bosymi stopami. Z pewnością wprowadza w kamperze domowe ciepełko. Do czasu aż nie trzeba jej posprzątać. Przytulne fotki na instagrama to jedno, a konieczność usuwania z takiej podłogi zaschniętego błota to druga strona medalu. Jestem zwolenniczką praktycznych rozwiązań więc dywanowe wykładziny odpadły w przedbiegach.
- Wykładzina PCV to bardzo popularne i dobre rozwiązanie, na które my także się zdecydowaliśmy. Mamy do wyboru wiele wzorów, dzięki czemu dopasujemy styl podłogi do reszty kampera. Ceny są różne w zależności od jakości i klasy ścieralności. Wybraliśmy wykładzinę PCV dla celów przemysłowych. Jest bardziej wytrzymała od zwykłej marketówki. Można taką znaleźć w sklepach z wyposażeniem dla autobusów. Montaż jest łatwy, a sama podłoga prosta w utrzymaniu czystości. Ze względu na podwyższoną klasę ścieralności jest odporna na zarysowania.
Budowa kampera – podłoga podsumowanie
Trudno jest podsumować koszty tego etapu, ponieważ część materiałów podsumowaliśmy w części dotyczącej izolacji. Dlatego tutaj wyliczymy jedynie stelaż, sklejkę, kleje do montażu stelażu i wkładziny oraz samą wykładzinę.
Drewno na stelaż i kleje 417 PLN
Sklejka 270 PLN
Wykładzina 350 PLN
Impregnat do drewna – wykorzystaliśmy stary impregnat z malowania domku narzędziowego
RAZEM 1037 PLN
Dodaj komentarz